1. Ce este fondul de handicap?
Pentru integrarea pe piata muncii a persoanelor cu dizabilitati, firmele cu peste 50 de salariati au obligatia de a angaja persoane cu handicap intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati.
Totusi, pentru companiile carora domeniul de activitate nu le permite angajarea persoanelor cu dizabilitati, conform legii 448 din 2006 actualizata in 2021, exista doua alternative.
Optiunea 1
Sa platiti lunar catre bugetul de stat 100% din salariul minim brut pe tara (3700 lei in 2024), inmultit cu numarul de locuri de munca pentru care nu ati angajat persoane cu dizabilitati (acei 4% din numarul total de angajati).
Optiunea 2
Sa platiti lunar catre stat 50% din suma totala datorata (punctul 1), iar de ceilalti 50% sa achizitionati pe baza de parteneriat produse sau servicii de la Unitati Protejate Autorizate.
2. Cum se calculeaza contributia lunara la fondul de handicap?
Formula de calcul a fondului de handicap in 2024: Nr. salariati x 4% x 3700 lei = suma datorata statului
Exemplu: Companie cu 73 salariati si nicio persoana cu handicap angajata 73 x 4% x 3700 = 10,804 lei este suma lunara de platit la stat, reprezentand contributia lunara obligatorie la fondul de handicap.
3. Ce suma din fondul de handicap pot folosi pentru achizitii de la Unitati Protejate?
Conform legii 448/2006 actualizata in 2021, puteti alege ca 50% din suma totala datorata statului sa o folositi pentru achizitii de produse/servicii de la Unitati Protejate Autorizate.
Exemplu: Companie cu 73 salariati si nicio persoana cu handicap angajata, 10,804 lei este suma lunara de platit la stat, reprezentand contributia lunara obligatorie la fondul de handicap.
10,804 / 2 = 5,402 lei de platit la stat. Fond de achizitii de la Unitati Protejate Autorizate, disponibil lunar: 5,402 lei + TVA.
4. Ce este o Unitate Protejata Autorizata?
Unitatea Protejata Autorizata este o companie privata sau de stat, cu gestiune proprie, autorizata de Ministerul Muncii si Solidaritatilor Sociale, care indeplineste 3 criterii:
Cel putin 3 angajati sunt persoane cu dizabilitati;
Persoanele cu dizabilitati reprezinta cel putin 30% din numarul total al angajatilor;
Timpul de lucru cumulat al acestora reprezinta cel putin 50% din timpul de lucru al tuturor angajatilor.
Alternativ, o Unitate Protejata Autorizata poate exista sub forma de sectie, atelier sau alta structura cu gestiune proprie, in cadrul unor operatori economici, institutii publice sau organizatii neguvernamentale, respectand cele 3 criterii listate mai sus.
5. Cate tipuri de Unitati Protejate sunt?
Conform domeniilor de activitate si a codurilor CAEN aferente, unitatile protejate autorizate pot fi:
Unitati protejate autorizate de productie, care produc articole obtinute prin implicarea partiala sau totala a persoanelor cu dizabilitati;
Unitati protejate autorizate care fac intermedieri cu produse realizate de alte unitati protejate;
Unitati protejate care fac comert. Acestea pot fi sub forma de sectie, atelier sau alta structura cu gestiune proprie, in cadrul unor operatori economici, institutii publice sau organizatii neguvernamentale, care redirectioneaza 75% din profit catre programe de integrare socio-profesionala a membrilor organizatiei.
6. Ce se intampla daca fac achizitii sub fondul lunar de handicap?
Daca achizitionati produse sau servicii de o valoare mai mica decat fondul de lege disponibil, diferenta de suma o datorati statului.
Exemplu: 5,402 lei + TVA este fondul lunar disponibil pentru achizitii. Cuantumul produselor cumparate este de 2500 lei. 5,402 – 2,500 = 2,902 lei veti plati la stat (care se adauga sumei de 5,402 lei datorata initial).
7. Ce se intampla daca fac achizitii peste fondul lunar de handicap?
Daca achizitionati produse/servicii de o valoare mai mare decat suma datorata lunar la bugetul de stat, diferenta in plus se transfera catre luna urmatoare, prin diminuarea obligatiei de plata.
Exemplu: 5,402 lei + TVA este fondul disponibil pentru achizitii. Cuantumul produselor cumparate intr-o luna este de 6800 lei + TVA. 6800 - 5,402 = 1,398 lei este suma cu care a fost depasit fondul de lege aferent lunii in curs.
Fond disponibil luna viitoare: 5,402 lei – 1,398 lei = 4,004 lei + TVA.
8. Pot face achizitii publice prin SEAP & SICAP de la Unitati Protejate Autorizate?
Da. Companiile din sistemul de stat pot beneficia si ele de fondul de handicap. Achizitiile publice efectuate prin SEAP / SICAP se pot face pe baza legii 448/2006, daca toate conditiile sunt indeplinite.
9. Ce impact are daca aleg sa fac achizitii prin Unitati Protejate Autorizate?
Legea 448 din 2006 actualizata in 2021 reprezinta un prilej pentru companii de a contribui in mod real la integrarea pe piata muncii a persoanelor cu dizabilitati. Cand alegeti sa faceti achizitii in baza fondului de handicap, contribuiti la crearea si sustinerea acestor locuri de munca, facand totodata economii considerabile la bugetul companiei. Suma pe care oricum sunteti obligati sa o platiti statului o puteti folosi acum pentru a acoperi necesitatile curente. In functie de nevoile specifice ale companiei in care activati, in medie, puteti reduce cheltuielile cu minim 8100 euro/an. Este genul de situatie in care o fapta buna creeaza un efect de domino – avantajos atat pentru companie, cat si pentru grupul tinta.
10. Pot sa decontez in baza legii 448 pachete de produse ambalate prin Unitate Protejata?
Daca produsele sunt doar comercializate si ambalate de unitatea protejata, puteti deconta doar serviciile de ambalare. Daca neglijati acest aspect, intrati sub incidenta legii 448 si riscati sa fiti sanctionati ca atare.
Exemplu: Capsator, perforator, calculator de birou - nu se produc in Romania. Daca o Unitate Protejata va factureaza „pachet” capsator + perforator, conform legii 448, nu puteti deconta produsul. In mod corect, serviciile de ambalare realizate de persoane cu dizabilitati trebuie facturate separat de produsele nerealizate de persoanele cu dizabilitati.
11. Ce experienta aveti in domeniul Unitatilor Protejate Autorizate?
Inca din 2008 contribuim la promovarea si incluziunea sociala a persoanelor cu dizabilitati, cand am angajat primul coleg si ne-am autorizat ca Unitate Protejata.
In intervalul 2008 si 2017 am colaborat cu sute de companii in baza legii 448. In urma controalelor desfasurate de catre autoritati, niciun client nu a fost sanctionat, datorita minutiozitatii si seriozitatii cu care tratam toate aceste aspecte.
12. Ce produse pot cumpara de la voi prin Unitate Protejata Autorizata?
Brand Product UP - productie:
Produse tipografice: mape, carti de vizita, cataloage, flyere, formulare tipizate, etc.
Produse promotionale: agende, calendare, imprimari, personalizari, etc.
Ambalaje, cutii, etc.
Articole igienico-sanitare din hartie: hartie igienica, prosoape de hartie, servetele, etc.
13. Pot sa am contract cu mai multe Unitati Protejate?
Da. Legea nu prezinta nicio constrangere vis-a-vis de numarul de Unitati Protejate cu care puteti colabora. Asadar, puteti incheia contracte cu mai multe Unitati, in functie de preferintele si nevoile dumneavoastra specifice.
14. Care sunt pasii pentru a incepe sa colaborez cu o Unitate Protejata?
Pasul 1 - Incheierea unui contract de vanzare-cumparare (pentru achizitiile prin SEAP, acesta nu este necesar).
Pasul 2 - Incheierea unui acord de parteneriat este obligatorie.
Pasul 3 - Solicitarea autorizatiei de functionare ca Unitate Protejata autorizata.
Pasul 4 - Verificarea incadrarii produselor comercializate in codurile CAEN autorizate.
Pasul 5 - Plasare comenzii.
15. Ce trebuie sa solicit de la Unitatea Protejata ca sa ma asigur ca lucrez conform legii 448?
Pentru Unitatii Protejate autorizate de productie:
Raportul anual de activitate;
Pentru Unitati Protejate autorizate de comert:
Raportul anual de activitate;
Raportul care demonstreaza ca 75% din profit a fost redirectionat catre programe de integrare socio-profesionala a persoanelor cu handicap.